Det tuffa beslutet.

Publicerad 2013-10-27 19:30:56 i Allmänt,

Bloggen lider mot sitt slut- för Opsis del.

Under hela den tid jag haft Opsis har vi alltid kämpat med en sak som visade sig redan hem ifrån uppfödaren- social osäkerhet. Han gjorde utfall mot ett par män i början och skällde på de som försökte hälsa på mig och honom. Vi kunde inte ha gäster hemma i samma rum som honom för han försökte nafsa de, skällde på dem och morrade. Han gör fortfarande dessa saker men inte lika intensivt, bara någon smula lugnare. Vissa kan faktiskt hälsa på honom utan att han reagerar, män funkar absolut inte. Vad jag än gjort så har det inte funkat. Gå promenad och sedan gå in tillsammans funkar tills någon går in på toaletten och går ut, då är den främling igen.
Det var ju tänkt att han skulle följa med mig när jag börjar på gymnasium hösten 2014 men att bo i en korridor på ett gymnasium där folk stressar och det rör sig mycket saker runt om skulle stressa honom och när han stressar stressar jag och vise versa. Han måste även genomgå ett hanteringstest vilket han inte skulle kunna genomföra.

Därför har jag tagit det tuffa beslutet att inte ha kvar honom. Han skulle må dåligt av att vandra runt hemma medan jag är 2 timmar bort hela veckorna, och mina föräldrar är inte direkt hundproffs.

Min fina, fina Opsis. Vi som precis börjat fixa hundar, vad jag kommer sakna dig.

 
Men, även i de mörkaste stunderna finns ljus. I vinter satsar jag på valp, och valpen kommer att få ta över bloggen. Mer info om det kommer senare. 
 
 

Kommentarer

Postat av: E

Publicerad 2013-10-31 21:45:39

Postat av: Celine

Publicerad 2013-11-03 02:25:53

Jag kände hur tårarna kom medans jag läste det här... <3

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-06 16:31:58

Tråkigt.
Varför väljer du o sälja/omplacera honom om ni gör framsteg? Det är ju långt kvar till hösten 2014 och du hinner ju liksom träna oerhört mycket på den tiden och vem vet han kanske t.o.m inte bryr sig alls om hundar sen?
Ge inte upp så lätt....

Svar: Han har en del social osäkerhet vilket gör honom opålitlig i andra människors närhet. Han har bitit/nafsat vid två tillfällen, man måste hela tiden ha ögon i nacken på honom och jag finner knappt något nöje i hundägarskapet då jag måste vara på alerten hela tiden när det gäller honom. På klubben kan jag inte vara om det inte är tomt(Vilket det sällan är :p) och då han känner vår skog utan och innan vet han precis alla gömställen vid sök, då jag inte har tillräckligt plan trädgård för agility och helt enkelt inte har speciellt mycket träningsmöjligheter på hemmaplan förutom då spår och drag av cykel(knappt ens det, som en berg och dal bana av backar) är klubben en härlig plats att träna på- när det inte finns folk så att säga. Hundar är inget problem längre, iaf inget större. Människor är problemet.
aussiebus.blogg.se

Postat av: Ankilika

Publicerad 2013-11-14 21:06:01

Usch vilket tufft beslut. Starkt av dig!

Postat av: sammanamnsomdig

Publicerad 2013-11-14 21:31:18

Han kommer aldrig att vara borta, han kommer alltid att finnas hos dig! Det du gjort för honom är så himla mycket, han kommer nog att vara dig evigt tacksam... Stay strong!

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-17 23:25:52

All styrka till dig.
Men vill ändå tipsa om att gå och träffa en hundinstruktör innan du fattar ett beslut.
Kram!

Postat av: Elin och Billy

Publicerad 2013-11-28 11:43:50

Låter som ett jättetufft beslut, men känns det rätt är det rätt. Lycka till!

Postat av: Elin

Publicerad 2013-12-13 22:40:08

Styrkekramar!

Postat av: Frida

Publicerad 2013-12-26 10:54:39

Tråkigt att läsa, behövs ju mycket kunskap och engagemang för att ta sig an en valp som är reserverad mot människor. Hoppas att du tar hjälp av uppfödaren för att hitta ett nytt hem till han då han behöver komma till någon som vet hur man hanterar problemet. Tycker att det är bra att du väljer att omplacera honom om du känner att du inte klarar av att hantera det. Jag tycker alla hundar är värda en andra chans och aldelles för många väljer att avliva sina hundar direkt! Lycka till med omplacering och den nya valpen!

Svar: Han fick dock somna in i fredags ändå, vilket han skulle gjort hos uppfödaren också.
aussiebus.blogg.se

Postat av: LT

Publicerad 2013-12-30 18:58:25

Så tråkigt, men ibland är det det bästa beslutet för alla parter, vad blir det för en liten valp? (:

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela